Sunday 11 December 2011

WARISAN ALAM

Pelik tetapi Benar

Pokok Periuk Kera
Hidup subur di tanah tinggi. Mendapatkan makanan dengan memerangkap serangga yang datang menghampirinya.Terdapat tiga bahagian utama pokok ini, iaitu kantung, mulut dan penutup. Mulutnya berbentuk corong dan permukaan dalm keras,licin dan bergerigi. Bahagian dalam kantung terdapat cecair berenzim yang keluar melalui kelenjar dinding kantung. Dinding yang licin memerangkap serangga  dan bahagian penutup yang berkelenjar akan tertutup menghalang serangga keluar daripada kantung. Serangga akan dicerna oleh enzim lalu zat yang terurai akan diserap sebagai makanan.

Tumbuhan satu sel
Tumbuhan satu sel membentuk kumpulan besar dikenali sebagai alga. Alga tumbuhan paling ringkas di dunia. Tumbuhan ini tidak mempunyai akar, batang atau daun. Alga terapung di permukaan tasik atau lautan dan kebanyakkan alga berwarna hijau.

Rumpai Laut
Sejenis tumbuhan yang terdapat di laut. Tergolong dalam kumpulan alga. Tetapi ianya mempunyai banyak sel. Biasanya berwarna hijau, merah dan perang. Contoh Ulva atau salad laut yang berwarna hijau.

Pokok Sundew
Tumbuhan tanah gambut. Memperolehi makanan dengan cara memerangkap serangga. Sundew diselaputi tentakel yang mengeluarkan cecair pekat. Serangga yang menghampiri akan terlekat pada daun. Tentakel akan menghasilkan enzim penghadaman untuk menghancurkan bahagian badan serangga yang lembut.

No comments:

Post a Comment